مجلس هشتم آخرین روزهای خود را سپری می کند و به آغاز نهمین دوره مجلس نزدیک می شویم. این روزها حدس و گمان ها برای ریاست مجلس زیاد شده است. در میان خود مجلسیانِ طرفدار دو نامزد ریاست هم، تلاش برای جذب آرای نمایندگان به سمت کاندیدای خود شدت یافته. سایت های خبری هم بیکار ننشسته و نظر سنجی برگزار می کنند. همه این ها کاملا طبیعی می باشد اما آنچه که سبب شد این مطلب را بنگارم برداشت غلط بعضی سایت های خبری از نتایج این نظرسنجی هاست. تابناک پس از انجام نظرسنجی، تیتر "مردم علی مطهری را بهترین گزینه برای ریاست مجلس می‌دانند" را برای انتشار نتایج نظرسنجی برگزیده است در حالی که می توانست آن را  نظر کاربران خود بداند. بعد هم تحلیل کرده که مردم به این دلایل مطهری را برگزیده اند. اما انگار نه انگار هنوز زمان زیادی از انتخابات مجلس نگذشته است و همین مردم بوده اند که حداد را که از نظر ایشان گزینه مناسبی نیست به عنوان نفر اول تهران برگزیده اند و آقای مطهری نتوانست در دور اول انتخابات آرای لازم را به دست آورد. یعنی مردم در همین دو ماه نظرشان عوض شده است؟ بازتاب امروز هم که کاملا سایتی شناخته شده است در مطلبی تحلیلی آورده است"اگرچه نظرسنجی های اینترنتی دقت کاملی برای پیش بینی نظر مردم ندارند، اما برآوردهای قابل اطمینانی از حدود نظر مردم می دهند و بویژه با افزایش ضریب نفوذ اینترنت در جامعه، این نظر سنجی ها اعتبار بیشتری یافته اند" در حالی که کاملا عکس این صادق است. یعنی نظر سنجی های اینترنتی به هیچ عنوان برآوردی واقعی از نظر مردم نمی دهد. چه اینکه همین نظر سنجی های اخیر و مقایسه آن با نتایج اتخابات مجلس و نیز رجوع به همین نظرسنجی ها در ریاست جمهوری دهم این موضوع را ثابت می کند. اما مطالب این سایت ها دو فرض را به ذهن متبادر می کند:

1- فعالان مجازی و سایت های خبری چنان در سایت ها و شبکه های مجازی غرق شده اند که هر برداشتی از این فضا را واقعیت جامعه فرض می کنند و بر اساس آن تحلیل های آبکی می نویسند اما حقیقت این است که هیچگاه فضای مجازی ما برآورد درستی از دنیای واقعی نبوده است.

2- اما فرض دوم که بیشتر احتمال آن می رود گروگان گرفتن نتایج این نظر سنجی ها که تا حدود زیادی از قبل قابل پیش بینی است برای مقاصد سیاسی و اثبات حقانیت خود می باشد. در حالی که این گونه رفتارها کاملا با رسالت خبری متضاد است. سایت بازتاب امروز تا حدود زیادی به این فرض نزدیک است و از هر فرصتی برای کوبیدن مخالف استفاده می کند. البته این رویه مختص این سایت نیست و متاسفانه اکثر سایت های خبری چنین رویه ای دارند. تا جایی که رهبر انقلاب نیز در سخنان آغاز سال حرم مطهر رضوی به تقبیح این منش پرداخته و فرمودند: " این رسانه‌هاى الکترونیکى و اینترنتى متأسفانه موجب شده است که افراد بى‌محابا علیه یکدیگر حرف بزنند، بد بگویند. باید از طرف مسئولین کشور براى این هم یک جورى تدبیر بشود. ولى عمده این است که خود ما مردم، خودمان را مقید کنیم به اخلاق اسلامى؛ خودمان را مقید کنیم به قانون" اما کو گوش شنوا.

مطالب مرتبط:

اپوزیسیون مجازی

هاشمی پرستی حد و مرز ندارد

همه، همه هستند، پس همه چه کسانی هستند؟

با تقلب بی‌شمار، ما بی‌شماریم