بسیاری از یزدی ها و اردکانی ها خاتمی را دوست می دارند. اما آیا اصلاح طلب نیز هستند؟

روی این یادداشت بیشتر درباره اردکانی هاست. اردکانی ها به آیت الله خاتمی (ره) عشق می ورزند. همیشه این عالم بزرگوار شهرمان را دوست داشته و احترام خاصی برای او قائل بوده اند. اغلب آنان سید محمد خاتمی را هم به خاطر پدرش دوست داشته اند. بعد از اینکه وی رئیس جمهور شد محبوبیت وی چندین برابر شد. اردکانی  هر جا می رفت می توانست افتخار کند و فریاد بزند همشهری رئیس جمهور است.( البته برای بعضی ننگ بود.) شاید بتوان دلیل اصلی انتخاب تابش به عنوان نماینده اردکان را همین محبوبیت خاتمی بزرگ و کوچک و نسبت تابش با آن ها دانست. اما آیا این مردم اصلاح طلبند؟  باید اذعان نمود عموم مردم ایران نه اصلاح طلبند و نه اصولگرا. این را می توان از انتخابات های ریاست جمهوری فهمید. شخصیت را می بینند. کاری به جناح وی ندارند. انتخاب خاتمی در دوم خرداد و احمدی نژاد در سوم تیر تایید این مدعا را می رساند. اردکانی ها نیز از این مقوله مستثنا نیستند. حتی سوم تیر 84 احمدی نژاد نفر اول شهرستان بود. بنابراین نمی توان گفت اصلاح طلبند. 

عامه مردم خصوصا در انتخابات مجلس که شناخت مستقیم کاندیداها به سختی امکان پذیر است به شخصیت های محبوب و مورد اعتمادشان(اغلب در شهر های کوچک) و نیز لیست های انتخاباتی(بیشتر در شهر های بزرگ) توجه می کنند. در واقع کارکردهای اصلاح طلبی و اصولگرایی بیشتر در انتخابات مجلس ظاهر می گردد. به خودی خود روش بدی نیست. اینکه کسی از نظر شخص مورد اعتماد خود برای انتخاب کاندیدا به دلیل عدم توانایی در شناخت درست بهره برد شیوه بدی نمی باشد.( رهبر انقلاب: مردم اگر نامزدها را نمی شناسند از افراد بصیر و متدین در گزینش نامزدها استفاده کنند. نماز جمعه 14 بهمن 90) مهم مصداق است. چه کسی را مورد اعتماد بدانیم؟ (این روش را به هیچ وجه نمی توان قیم مآبی نامید. اینکه چه کسانی بیشتر به شعور انتخاباتی مردم توهین می کنند یادداشتی جداگانه را می طلبد.)

 محبوبیت احمدی نژاد در اردکان بعد از 3 تیر کاهش یافت که در 22 خرداد 88 خود را نشان داد و اعتماد اغلب آنها بازهم به شخصیت محبوب قدیمشان جلب شد. به همین خاطر برای انتخاب خود بیشتر چشم به دهان سید محمد خاتمی دوختند. چون هنوز برایشان مورد اعتماد بود. اما باید دید پس از فتنه 88 وزن خاتمی همچنان حفظ شده است؟

انتخابات پیش رو عیاری برای سنجش این محبوبیت برای اردکانی ها تا حدی، و خصوصا یزدی ها می باشد.